Wednesday 17 December 2008

PJ Vigil Week 9 - RPK Hari Raya Message.


PJ Vigil Week 9: 07/12/2008. RPK address a 200 strong crowd at "Speaker's Corner" Dewan Sivik PJ.

RPK menjemput semua rakyat Malaysia dan rakan-rakan untuk berRaya bersama-sama dimalam Hari Raya ini. RPK being the host must deliver his khutubah (sermon). There are people who says that those who oppose the ISA were all the non-malays. And even those malays who oppose the ISA were westernise and cannot even speak malay. RPK will prove to them that he's not only looks malay but also speaks malay. He also menjemput rakan-rakan nya untuk memberi ucapan dalam bahasa kebangsaan kita ia itu Bahasa Malaysia, untuk membuktikan kepada kritik-kritiknya yang kita semua anak Malaysia dan kita mampu bertutur dalam Bahasa Malaysia. Mereka mengatakan yang menentang ISA itu Cina, India dan Melayu Sesat. Yang saya tahu, orang Jerman datang dari negara Jerman, orang Itali datang dari negara Itali, orang Perancis datang dari negara Perancis dan orang India datang dari negara India dan orang Cina datang dari negara China. Tapi sekiranya kita dilahir di Malaysia, kita orang Malaysia, macam mana kita boleh jadi orang India dan orang Cina? So from now on I don't want to hear any of you says, I am chinese, I am indian, I am bengali, I am khadazan, I am whatever. I just want to hear one thing from you, I am Malaysian. SAYA ANAK MALAYSIA.

Pada hari Selasa lepas 2/1/2008, 30 orang Melayu yang meyokong UMNO telah berdemostrasi didepan bangunan Bar Council (Majlis Peguam). Bila mereka ditanya "Kenapa mereka berdemontrasi didepan Bar Council" dengan tidak ada permit pulak tu. Mereka kata, "Kami berdemonstrasi menyokong ISA (Pro-ISA demonstration). Sebab mengapa mereka menyokong ISA. Mereka berkata, mereka menyokong ISA kerana hanya ISA sahaja yang boleh mempertahankan hak Melayu". Bagaimana ISA mempertahankkan hak Melayu? Saya tak tahu. Saya mengaku, saya bukannya cerdik sangat dan bukan terlalu pandai. Tapi dengan sedikit ilmu yang saya ada, dengan kejahilan saya, ignorant saya. Saya masih boleh menganalisa sekiranya 90% tahanan ISA yang duduk di Kemunting ialah orang Melayu, dua tiga saja Cina, enam tujuh saja India, bagaimana ISA boleh mempertahankan hak Melayu? Padahal ISA menyumbat Melayu masuk ke Kemunting. ISA tidak membantu Melayu, ISA tidak mempertahankan Melayu, ISA menzalimi Melayu..................To know more view videos below.




RPK Hari Raya Speech Part 1



RPK Hari Raya Speech Part 2

No comments:

Post a Comment